Wystaw swoją pracę w Muzeum Guggenheima

Warszawa — 29 czerwca  2010 r. — Fundacja Solomona R. Guggenheima i serwis YouTube - największa internetowa społeczność wideo na świecie - poinformowały o rozpoczęciu YouTube Play, czyli akcji mającej charakter interaktywnej wystawy wideo. Zorganizowana we współpracy z HP inicjatywa ma odkryć i pokazać szerokiej publiczności najbardziej utalentowanych twórców internetowych filmów. Program YouTube Play jest otwarty na światową społeczność internautów. To globalny, międzynarodowy konkurs dla kreatywnych twórców filmów wideo. Jury ekspertów — złożone ze sławnych postaci ze świata sztuki, designu, filmu i rozrywki — wybierze spośród nadesłanych prac maksymalnie 20 nagrań. Wyróżnione klipy zostaną zaprezentowane 21 października 2010 r. w nowojorskim Muzeum Guggenheima, przy czym prezentacje odbędą się równolegle także w Muzeach Guggenheima w Berlinie, Bilbao i Wenecji. Prace będą też dostępne dla widzów z całego świata w serwisie YouTube na specjalnym kanale YouTube Play mieszczącym się pod adresem youtube.com/play.

„Muzeum Guggenheima, serwis YouTube i HP łączy przekonanie, że kreatywne filmy wideo zamieszczane w sieci to dziś jedna z najbardziej fascynujących i innowacyjnych możliwości osobistej ekspresji” — powiedział Richard Armstrong, dyrektor Fundacji i Muzeum Solomona R. Guggenheima. „Zespół projektu YouTube Play chce uhonorować tę formę sztuki oraz zainspirować i zachęcić internautów do tworzenia kreatywnych klipów. Nasza inicjatywa przekonuje, że jest to w zasięgu każdego użytkownika komputera, który dysponuje dostępem do Internetu”.

„Poprzez naszą globalną akcję chcemy odnaleźć w sieci nie to, co jest ‘dziś’, ale to, co będzie ‘jutro’” — powiedziała Nancy Spector, zastępca dyrektora i główny kurator Fundacji Guggenheima. „W ciągu dwóch ostatnich dekad zmienił się model kultury wizualnej. Ruchome obrazy stały się integralną częścią najważniejszych dziedzin sztuki współczesnej. Teraz jesteśmy świadkami siły Internetu jako katalizatora i sposobu rozpowszechniania nowych mediów cyfrowych, w tym filmów wideo. Projekt realizowany wspólnie z serwisem YouTube i HP zwróci uwagę szerokiej publiczności na najbardziej nowatorskie prace. Podkreśli też zaangażowanie Fundacji i Muzeum Guggenheima we wspieranie nowych
form sztuki”.

„Serwis YouTube na nowo zdefiniował kulturę medialną. Zmienił sposób tworzenia, rozpowszechniania i oglądania filmów wideo na całym świecie” — powiedział Ed Sanders, starszy specjalista ds. marketingu w portalu YouTube. „Poprzez współpracę z Muzeum Guggenheima i HP chcemy docenić i uhonorować oryginalność i innowacyjność olbrzymiej społeczności twórców pochodzących ze wszystkich zakątków kuli ziemskiej. Chcemy też podnieść rangę kreatywnego wideo do nowej formy sztuki”.

W 2009 r. Orkiestra Symfoniczna YouTube dała wszystkim użytkownikom Internetu szansę na wystąpienie w nowojorskiej sali koncertowej Carnegie Hall. W 2007 r. debaty zorganizowane przez stację CNN i serwis YouTube pozwoliły wszystkim internautom zadawać pytania kandydatom na prezydenta Stanów Zjednoczonych. Dzięki inicjatywie YouTube Play serwis YouTube rozszerza tradycyjny proces dobierania dzieł na wystawę i daje każdemu twórcy filmów wideo szansę na zdobycie uznania na międzynarodowej arenie artystycznej.

„Siła serwisu YouTube i renoma Muzeum Guggenheima tworzą idealną platformę dla artystycznej ekspresji za pośrednictwem komputerów osobistych” — powiedziała Tracey Trachta, dyrektor ds. inicjatyw w zakresie komunikacji marketingowej w dziale systemów osobistych HP (HP Personal Systems Group). „HP jest pod wrażeniem wyobraźni artystów zajmujących się mediami cyfrowymi. Chcemy zachęcić ich do tworzenia i udostępniania filmów wideo w Internecie oraz do postrzegania ich jako formy sztuki”.

Zgłaszanie kreatywnych filmów wideo
Celem tego unikalnego projektu jest odkrycie i wyróżnienie prac, które rozszerzają tradycyjne pojęcie o filmach wideo. Zgłaszane klipy mogą reprezentować dowolną formę kreatywnego wideo, w tym grafikę, animację, grafikę ruchomą itp. Mogą być to prace o charakterze narracyjnym lub nie, a także zupełnie nowe formy sztuki. Organizatorzy akcji YouTube Play mają nadzieję na przyciągnięcie twórców nowatorskich, oryginalnych i zaskakujących filmów wideo z całego świata, niezależnie od ich gatunku, zastosowanej techniki, pochodzenia autora i budżetu. Uczestnikami konkursu mogą być studenci kierunków artystycznych lub amatorscy twórcy filmów wideo, a także kreatywni profesjonaliści.

Aby pomóc twórcom filmów wideo w dostarczeniu najlepszych prac, kanał YouTube Play zamieścił poradniki „HP Make”, prezentujące one sposoby edycji, obróbki dźwięku i inne techniki pomocne przy tworzeniu filmów wideo.

Uczestnictwo w konkursie
Zachęcamy uczestników do zamieszczania nowych lub istniejących już filmów wideo stworzonych przez nich w ciągu ostatnich dwóch lat na kanale YouTube Play, który jest dostępny pod adresem youtube.com/play. Maksymalny czas trwania klipu to 10 minut. Każdy uczestnik zostanie poproszony o dostarczenie opisu swojej pracy. Jeden uczestnik może zgłosić tylko jeden film. Ostateczny termin nadsyłania zgłoszeń to 31 lipca 2010 r.

Proces selekcji
Fundacja Guggenheima wybierze maksymalnie 200 filmów wideo, które będzie można obejrzeć na kanale YouTube Play na stronie youtube.com/play. Z tych 200 filmów jury ekspertów, składające się z cenionych artystów, filmowców, projektantów i muzyków, wybierze nie więcej niż 20 filmów, które zostaną zaprezentowane 21 października 2010 r. w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku w trakcie specjalnego wernisażu.

Prezentacja publiczna
Twórcy wybranych przez jury filmów wideo zostaną zaproszeni do udziału w wernisażu, który odbędzie się 21 października w Nowym Jorku. Ich prace będą wyświetlane od 22 do 24 października w galerii Tower 2. Prezentacje klipów będą dostępne dla widzów z całego świata na kanale YouTube Play na stronie youtube.com/play. Wybrane filmy zostaną też zaprezentowane w pozostałych Muzeach Guggenheima — w Deutsche Guggenheim w Berlinie, w Muzeum Guggenheima w Bilbao oraz w Kolekcji Peggy Guggenheim w Wenecji.

Informacje o Fundacji Solomona R. Guggenheima
Fundacja Solomona R. Guggenheima została założona w 1937 r. Jej celem jest promocja sztuki i jej świadomego odbioru poprzez wystawy, programy edukacyjne, badania i publikacje przede wszystkim w zakresie sztuki nowoczesnej i współczesnej. Fundacja jest właścicielem i podmiotem prowadzącym Muzeum Guggenheima przy Piątej Alei w Nowym Jorku oraz Kolekcji Peggy Guggenheim nad Canal Grande w Wenecji. Dba też o program i zarządzanie Muzeum Guggenheima w Bilbao. Muzeum Deutsche Guggenheim w Berlinie to efekt współpracy, którą Fundacja nawiązała w 1997 r. z grupą Deutsche Bank. W 2013 r. zostanie natomiast otwarte Muzeum Guggenheima w Abu Zabi. W zaprojektowanym przez Franka Gehry’ego muzeum o powierzchni 42 tysięcy metrów kwadratowych będzie można obejrzeć sztukę współczesną i nowoczesną. Obiekt znajduje się na wyspie Saadiyat. Sąsiaduje ona z główną wyspą, na której znajduje się miasto Abu Zabi, stolica Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Informacje o serwisie YouTube
YouTube to największa internetowa społeczność wideo świata, która pozwala milionom ludzi odkrywać, oglądać i udostępniać stworzone przez nich filmy wideo. Serwis stanowi forum, na którym ludzie mogą się kontaktować, przekazywać sobie informacje i inspirować innych internautów z całego świata. Służy jako platforma do rozpowszechniania treści stworzonej przez użytkowników i reklamodawców — zarówno małych, jak i dużych. Spółka YouTube, LLC ma siedzibę w San Bruno (Kalifornia) i jest jednostką zależną Google Inc.

Informacje o HP
HP, największe na świecie przedsiębiorstwo z branży zaawansowanych technologii, ułatwia klientom indywidualnym i firmom korzystanie z tych technologii, oferując im bogaty asortyment produktów — od drukarek, poprzez komputery osobiste, po oprogramowanie, usługi i infrastrukturę informatyczną.

Więcej informacji na temat inicjatywy YouTube Play można znaleźć pod adresem YouTube.com/Play.

Zdjęcia dla prasy są dostępne na stronie
http://www.guggenheim.org/new-york/press-room/press-images
Identyfikator użytkownika to „photoservice”, natomiast hasło to „presspass”.